Tuesday, March 10, 2015

Ubat Kecewa

بسم الله الرحمن الرحيم
..السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

..الحمدلله

Sedikit perkongsian kita bersama..insya'Allah boleh menjadi manfaat untuk kita terus berdiri di muka bumi Allah ini dengan berbekalkan ilmu yang akan saya sampaikan..

Seperti kebiasaan, saya akan menghabiskan masa-masa saya yang terluang untuk murajaah di maktabah kolej.. Maklumlah, banyak yang perlu dilakukan sebagai seorang pelajar..tak begitu?? 
Dipendekkan cerita, seorang sahabat saya telah bercerita mengenai tugasan-tugasan yang perlu dia siapkan dalam tempoh waktu yang terdekat.

Ermm..nampak relaks je kawan saya ni walaupun banyak yang dia perlu siapkan...Dalam tak sedar kawan saya asyik memerhati gelagat saya yang mengeluh sejak tadi. Ermm..mana tak mengeluhnya, habis semua rak buku yang ada ditingkat dua itu saya cari..tak jugak jumpa buku yang boleh dibuat rujukan...

Melihat keadaan itu, dia ajak saya duduk untuk bertenang sebentar..dia pun mula membuka bicara dengan nada yang lemah-lembut menasihati saya. Pada hari itu saya dapat sedikit pengisian dari sahabat saya itu yang bercerita tentang "kecewa"..Melalui kisah yang disampaikan, memang menusuk ke dada.. Dia bertanya kepada saya, bagaimana nak hilangkan perasaan kecewa??.. Pertama sekali, ingat kembali kita pada Allah..sebutlah inna lillahi wa inna lillahi ilaihi roji'unn..
Ayat ini menyampaikan kepada kita agar kembali kepada Allah..apa-apa pun yang boleh membuat kita kecewa ataupun putus asa segera kembali kepada Allah..bukan ke Allah itu as-sami'?? oleh itu, berdoalah kepada Allah.Kedua, baca al-Qur'an...insya'Allah...berjaya mengatasi masalah kekecewaan itu.

Sekian dari saya,
~Warqah Da'ie~  

1 comment: